Hvad gør vi
I vores hus er sang og musik en naturlig del af vores hverdag, ligesom motorik/ bevægelse, samt sund hjemmelavet mad af god kvalitet også får stor opmærksomhed hver dag. Med legen som omdrejningspunkt og barnet i centrum - er vores pædagogik nærværende og meningsfyldt. Vi tager udgangspunkt i det legende barn og det der udspiller sig i barnets univers - og skaber herigennem en meningsfuld rød tråd i vores pædagogiske linje og hverdag.
Legen i centrum
Børn skal lege. “Man lærer, så længe man leger”. Børn er tingfindere – og der er “skatte” overalt.
Legen er grundlæggende i børns udvikling på alle niveauer.
Kendetegnet ved leg er, at den ikke er statisk, men hele tiden kan blive til noget andet.
Leg/legekultur er opbygning af et fællesskab. Leg er teamwork – for man kan jo ikke vippe alene – vel! – Citater fra legeforsker Herdis Toft – Syddansk Universitet.
Børns leg starter med eneleg – hvor barnet leger selv. Næste stadie er parallelleg – hvor barnet leger ved siden af et andet barn, spejler sig og efterligner evt.det andet barns leg. Efterhånden udvikler barnet den legekultur, der bliver til rolleleg og socialleg, hvor barnet leger i samspil med andre børn, og hvor børnene har roller i hinandens leg. Det kræver koncentration og gode sociale kompetencer at forstå legens spilleregler.
Børn leger for legens skyld – og vi skal som voksne støtte op omkring legen i centrum.
Livsbekræftende leg
I Gummerup Vuggestue & Børnehave forsøger vi at skabe gode rammer omkring legen i alle dens finurligheder. Børn leger med de mærkeligste ting de mærkværdigste steder.
Vi forsøger at tage højde for alle de mærkværdigheder, som børnenes livsbekræftende leg medfører. Vi guider børnene i deres leg ved at hjælpe dem med konflikter og misforståelser, samtidig med at vi prøver at være rollemodeller for den gode leg og kommunikation.
Risikofyldt leg
Børn er skabt med en naturlig lyst til at udforske deres krop og de objekter de møder på deres vej. Læring sker igennem sanserne, og en del af børns udvikling er at undersøge, hvad kroppen kan og hvordan forskellige oplevelser, samt situationer mærkes på kroppen. Børns nysgerrighed og initiativ til fx at klatre op på en stol eller i et højt træ, kan gøre os voksne bekymret, fordi vi evner at se et skridt længere frem i hændelsen. Som fagpersonale, forældre eller bedsteforældre er vi forskellige i vores tilgang og måde at reagere på, når vi oplever risikofyldt leg. Læs mere om hvordan vi arbejder med risikofyldt leg i vores hus:Risikofyldt leg
Omsorg og læring
For at børn skal kunne udvikles og blive trygge til at lege og lære, arbejder vi med omsorgsgrebet.
Bliv klogere på begrebet her:
t
Børn og mad
Når børnene er bænket om bordet for at spise et fælles frokostmåltid i institutionen, så er det ikke alene et spørgsmål om at mætte munde. Der er mere på spil. Det fælles måltid er med til at give børnene maddannelse, fastslår forskerne.
Vuggestuen og børnehaven får serveret lækker hjemmelavet mad hver dag. Både kolde og varme retter - af og til smører de selv. Vores kostpolitik bygger på sundhedsstyrelsens anbefalinger. Vi køber økologi efter økonomi og er altid på jagt efter friske og lækre råvarer. Vi vægter at maden er indbydende, farverig og pirrer til nysgerrigheden hos børnene.
I børnehaven er børnene også selv ved madlavningen. F.eks. når vi hver uge laver mad over bål. Her laver de mad sammen med pædagogerne til hele børnehaven imens der hygges rundt omkring bålet.
Anerkendende pædagogik
Vi går ind for den anerkendende pædagogik, hvor barnet bliver hørt, set og behandlet med respekt. Vi arbejder i børnehøjde og analyserer barnets intentioner.
Ro og respektfuld omgangstone
Vi er meget opmærksomme på den måde, vi taler til børnene på og omgangstonen generelt i huset. Børn har krav på at vokse op i et rart og roligt miljø, hvor der er plads til alle. Vi tilrettelægger altid vores pædagogiske aktiviteter under hensyntagen til børnenes udviklingstrin og behov.
Fæææærdiiiiiiig!
Et pædagogisk fokuspunkt er selvhjulpethed, som vi arbejder med i hele perioden af barnets tid i vores hus - fra vuggestueperioden og igennem børnehavetiden frem imod skolestart. Friheden ved selv at kunne tage sine sko på og komme hurtigt ud på legepladsen, er fantastisk – også for et vuggestuebarn. At kunne vente efter tur, hælde mælk op i sin kop, spise med gaffel, sidde på det lille toilet og måske tisse en lille tår – alt sammen små succeshistorier fra børnenes hverdag. At kunne hjælpe sine venner og hjælpe med de daglige praktiske gøremål - som at lave mad, tørre borde af, lægge tøj sammen og dække bord - er meningsfyldt for børnene og giver dem en følelse af at kunne bidrage til fællesskabet.
Se film om selvhjulpenhed på nedenstående link: